fredag 22 juli 2011

Textanalys "Jag kommer" Veronica Maggio

Dags för en svensk text att analysera igen, denna gång ska jag ge mig på en modern låt och som faktiskt fortfarande spelas ganska frekvent. So lets go...

De första raderna sätter väl egentligen åt vilket håll det barkar "Natten är ung och jag ligger vaken
Jag är "Lucy in the sky", jag är högt över molnen". Hon, berätterskan, talar om att hon är upp över öronen förälskad i någon. Dessutom görs en koppling, vad jag tror är Beatles "Lucy in the sky with diamonds". Den kopplingen kan vara dubbel, dels att hon känner sig svävande av lycka. Eller att hon helt enkelt är hög, just Lucy in the sky är ju Beatles snurrigaste text och den skrevs garanterat på LSD, med texten kvar som bevis på det...

 Sedan kommer ganska snabbt bekännelsen att det är så hon verkligen har trillat dit, men avslöjar lika snabbt att hon inte är ensam att tycka just så om just denna person. Dessutom kan vi tyvärr inte avslöja om det är en kvinna eller man, hon hänvisar till. Det spelar självklart ingen roll, men det är lite intressant att hon lämnat ut detta just i denna text, freudianskt? I alla fall så talar hon om för personen att det borde vara henne som den andra personen skall välja...

Sedan får vi i refrängen veta att hon kommer. Här är det ju också dubbelbottnat, jag reagerade på det direkt när jag hörde denna låt första gången. Att hon kommer är ju klartlagt, men kommer hon fysiskt till en plats där han/hon är eller är det så att hon kommer, genom onani? Eller är det till och med så att hon och den andra har sex, med tanke på "Du håll ut" samt "jag kommer, baby jag tror jag är kär".

Och kan det vara så att hon kommer i... alltså i taxin, i trappen, i hissen, i hallen?

Sedan tror jag denna text är skriven på en resa, antagligen ett flygplan och antagligen skriven väldigt snabbt. Inte för att den är dålig, utan för att texten, som helhet, är bra, sammanhängande och spontan, rak och ärlig.

Det enda vi inte får reda på är hur denna kärlekshistoria slutar, får hon personen hon sjunger om? Att hon faller för personen är ju klarlagt, men facit får vi nog aldrig veta och det är faktiskt ganska skönt om jag får säga det själv...



Veronica Maggio

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar