fredag 29 juli 2011

Textanalys Kent`s "Kräm (så nära får ingen gå)

Nu känner jag mig mogen att gå vidare, och tillbaks, till vad bloggen skall vara och behandla för ämnen. Jag tänkte ta en gammal favorit till mig själv, med ett band som alla i Sverige känner till, åtminstone borde. Kent`s "Kräm" är andra låten på deras skiva "Verkligen"...

Vi kan väl börja och slå ner direkt vad Kräm egentligen verkar vara och det är nog så enkelt att det är "Fittsaft"... Oh shit, skrev han verkligen "fittsaft", japp det gjorde jag...

För det är hur jag tolkar denna text. Det börjar med med "jag vill ha din ryggrad här, fäst den i mig", om man vill kan man tolka det som att ligga i sked... man kanske skulle kunna tolka det som något annat, men i så fall får det bli att han slickar henne, i ryggradsslutet kommer ju det kvinnliga könsorganet... för han beskriver ju att han inte vill ha henne utom sitt synfält. Synfältet i sked är ju rakt på, medans när man ligger och ger felatio till kvinnan i fråga (om det nu är en, eftersom det inte är könsbestämt, kan det ju lika gärna vara en man, men han beskriver ju att personen blir våt och det är väl en "liten" könsbestämning), har ett trevlig synfält.

Sedan ber han "henne" att lägga sig ner i gräset, "hon" är varm och att han vill ha sin tunga där, så nära att personen blir våt. Med tillägget att "så nära får ingen gå". Det kan ju betyda två saker, ett: personen ifråga inte gillar felatio, två: att ingen annan förutom berättaren får göra det. Det kommer vi aldrig att få svar på, om inte Jocke Berg nu en gång väljer att avslöja det, vilket jag inte tror kommer att ske...

Mer om:

Kent
Kents album Verkligen
Jocke Bergs nya projekt

3 kommentarer:

  1. Han har faktiskt sagt en gång att den handlar om oralsex. Så det stämmer nog.

    SvaraRadera
  2. Ok det har jag missat... men då är jag ju inte helt far out då ju...

    SvaraRadera